Veelgestelde vragen2019-05-01T08:01:41+00:00

Veelgestelde vragen

Als ik een appartement weiger, kom ik dan onderaan de wachtlijst?2019-04-25T11:31:13+00:00

U mag een appartement weigeren. Het is niet te voorspellen hoe lang het duurt voordat u opnieuw een appartement krijgt aangeboden, dit kan in sommige gevallen langer dan een jaar duren.

Hoe groot is het appartement?2019-04-25T11:30:45+00:00

De appartementen verschillen in grootte per locatie. De minimale oppervlakte (inclusief badkamer) is circa 20 m2, maar vaak zijn de appartementen groter.

Hoe hoog is de eigen bijdrage?2019-07-01T13:30:21+00:00

Libertas Leiden stuurt uw gegevens naar het CAK. Het Cak berekent hoe hoog uw eigen bijdrage is. Op de website van het CAK kunt u een indicatie krijgen van de eigen bijdrage die u moet betalen.

Hoe kan ik een zaal huren in een Huis van de Buurt?2019-04-25T11:37:20+00:00

Neem contact op met betreffende Huis van de Buurt of kijk eens op Buurtruimte071.

Hoe kan ik mij/mijn (schoon)ouders/vader/moeder inschrijven voor een van de zorglocaties van Libertas Leiden?2019-04-25T11:26:35+00:00

U heeft hiervoor een geldige indicatie van het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) nodig. Deze indicatie kan worden aangevraagd bij het CIZ. Het formulier staat op de website van het CIZ: www.ciz.nl. U kunt het formulier ‘Aanvraag langdurige zorg’ printen, invullen en ondertekenen en opsturen naar het CIZ. Ook is het mogelijk om iemand te machtigen om de aanvraag namens u te doen. Dan vult u het machtigingsformulier in. Met vragen kunt u terecht bij de klantenservice van Libertas Leiden, telefoon 071 516 81 68 of via e-mail klantenservice@libertasleiden.nl. Wij ondersteunen u graag bij uw aanvraag.

Hoe kan ik thuiszorg aanvragen?2019-04-25T11:34:05+00:00

De ‘persoonlijke zorg’ en ‘verpleging’ uit de AWBZ heten nu ‘wijkverpleging’. Wijkverpleging wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Een wijkverpleegkundige stelt de indicatie. Zij gaat met u in gesprek om uw persoonlijke situatie te beoordelen en stelt uw indicatie vast. U kunt deze indicatie zelf aanvragen. Dit kan rechtstreeks bij Libertas Leiden via 071 516 81 68. De wijkverpleegkundige stelt een zorgplan op. Er wordt uitgegaan van de kracht van de cliënt: wat kan de cliënt zelf, waarbij heeft hij of zij hulp nodig vanuit het netwerk rondom de cliënt en waarbij is professionele zorg nodig.

Hoe lang duurt het voordat ik een appartement aangeboden krijg als ik op de wachtlijst sta?2019-04-25T11:30:28+00:00

Dit is niet te voorspellen. Sommige locaties hebben een wachtlijst, andere locaties niet. Er zijn bijna altijd appartementen direct beschikbaar. Deze kunt u vinden bij vrije appartementen.

Hoe snel kan er thuiszorg geregeld worden?2019-04-25T11:34:59+00:00

We streven ernaar om de thuiszorg te starten naar wens. Dit kan ook nog op dezelfde dag.

Hoe snel moet ik verhuizen?2019-04-25T11:33:23+00:00

Zodra u een appartement aangeboden krijgt heeft u 5 kalenderdagen de tijd om te verhuizen.

Hoe vaak mag ik een appartement weigeren?2019-04-25T11:31:33+00:00

Zodra u drie keer een appartement heeft geweigerd komt u onderaan de wachtlijst. Als u vijf keer een appartement heeft geweigerd halen wij u van de wachtlijst af. Het dossier wordt dan teruggestuurd naar het zorgkantoor.

Hoe zit het met de aansluitingen voor internet en telefoon?2019-04-25T11:33:03+00:00

U kunt in principe zelf een abonnement afsluiten bij een door u te kiezen provider. In Rijn en Vliet is het technisch alleen mogelijk een abonnement af te sluiten bij Ziggo.

Is het mogelijk om een afspraak te maken voor een rondleiding in de zorglocaties?2019-04-25T11:28:57+00:00

U bent van harte welkom. Voor het rondleiding kunt u contact opnemen met de klantenservice van Libertas Leiden, telefoon 071 516 81 68 of via e-mail klantenservice@libertasleiden.nl.

Kan ik mij uit voorzorg alvast inschrijven voor een plaats in een van de zorglocaties?2019-04-25T11:29:15+00:00

Dat is niet mogelijk. Het CIZ geeft geen indicaties af voor de toekomst.

Kan ik thuiszorg ontvangen na een ziekenhuis opname?2019-04-25T11:35:40+00:00

Wanneer u wordt opgenomen in het ziekenhuis en weet dat u na thuiskomst nog professionele zorg nodig heeft kunt u dat al voor opname regelen. U kunt dan bellen naar 071 516 81 68. Ook kunt u de transferafdeling van het ziekenhuis inschakelen tijdens uw opname.

Waar vinden de activiteiten plaats?2019-04-25T11:37:58+00:00

We organiseren diverse activiteiten in onze Huizen van de Buurt, Woonzorgcentra en Buurtontmoetingsplekken. Een overzicht vindt u op pagina activiteiten.

Wat is een BOPZ?2019-04-25T11:29:52+00:00

Een BOPZ-afdeling is bedoeld voor ouderen met ernstige psychogeriatrische problematiek die daarom door het CIZ geïndiceerd zijn voor verpleeghuiszorg en die in het bezit zijn van een artikel 60-indicatie. Deze indicatie houdt in dat de noodzaak tot opname als gevolg van een geestesstoornis aanwezig is (onder andere lijdend aan een vorm van dementie), dat het gevaarscriterium geldt, en dat de persoon in kwestie geen blijk geeft van bereidheid tot, noch verzet tegen die opname.

Wat is er nodig voor opname op een PG-afdeling of kleinschalig wonen?2019-04-25T11:29:34+00:00

Men moet in het bezit zijn van een indicatie van het CIZ (zzp 5 of zzp 7) met een BOPZ.

Wat kost alarmering?2019-04-25T11:35:56+00:00

U betaalt voor het servicecontract van Libertas Leiden een vast bedrag per maand. Wanneer u gebruikt maakt van het alarm en er komt een verzorgende of verpleegkundige langs, dan wordt er €13,50 per kwartier in rekening gebracht. Daarnaast zijn er ook nog kosten voor het alarmkastje. Deze kosten zijn afhankelijk van uw zorgverzekeraar. Voor een persoonlijke berekening kunt u contact opnemen met de klantenservice.

Wat zijn de kosten van thuiszorg?2019-04-25T11:34:39+00:00

Wijkverpleging zit in het basispakket van de zorgverzekering. Iedereen betaalt hiervoor via de maandelijkse premie aan de zorgverzekeraar. Voor wijkverpleging geldt géén eigen risico en géén eigen bijdrage. U betaalt dus niets extra.

Zijn er nog bijkomende kosten?2019-04-25T11:32:34+00:00

Er zijn geen bijkomende kosten. U betaalt alleen voor vrijwillig af te nemen extra diensten, zoals bijvoorbeeld het verzorgen van uw persoonlijke was en extra schoonmaak van uw appartement.

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 071 516 81 68 of neem online contact met ons op.