Wegwijsklas begeleidt leerlingen met huiswerk en keuzes maken
Vrijdagmiddag 16 uur in Het Huis van de Buurt het Gebouw aan het Arubapad 2 in de Kooi, een gezellig geroezemoes klinkt uit de Indische Kamer. De Wegwijsklas staat op punt van beginnen en een tiental leerlingen maakt zich klaar voor anderhalf uur huiswerkbegeleiding van meester Thomas en Soufyan. “Niet alleen krijgen leerlingen hier hulp bij het maken van hun huiswerk, we helpen ze ook met nadenken over wat ze kunnen doen na de basisschool of middelbare school,” vertelt Soufyan Zoulali zichtbaar trots.
Naast de huiswerkbegeleiding verzorgt de Wegwijsklas ook om de zoveel tijd een ontmoeting met een inspirerende persoon uit de buurt, zoals een dokter of advocaat. “Je merkt dat de leerlingen zeer aandachtig luisteren naar zo’n rolmodel,” aldus Soufyan.
Een van die leerlingen is de 14-jarige Soulaiman. Nadat hij 1 Havo had afgerond, maakte hij de overstap naar 2 VWO. “Ik wil altijd een uitdaging hebben”, begint Soulaiman, “dus toen ik werd gevraagd om naar de Wegwijsklas te komen, heb ik direct ja gezegd.” Soulaiman zit op de Visser ’t Hooft in de Kagerstraat en vindt op dit moment Aardrijkskunde het leukst. “Eerst wilde ik de zorg in, om dokter of chirurg te worden. Daar heb je VWO voor nodig. Ik vind het belangrijk om een doel te hebben. Nu vind ik de economische wereld ook leuk en lijkt het me heel gaaf om een eigen dokterspraktijk te hebben! Ik vind het daarom fijn dat ik hier hulp krijg bij Nask (Natuurkunde en Scheikunde), want dat heb je wel nodig als je arts wil worden.” Soulaiman is ook nog actief bij Jongerenwerk, waar hij allerlei activiteiten onderneemt in de buurt en bij Ons Doel.
Hajar weet nog niet zo heel goed wat ze later wil worden. Wel weet de 13-jarige Hajar heel goed wat ze bij de Wegwijsklas wil. “Ik zat eerst in 1 Mavo/Havo maar wilde per se door naar een Havo-klas. Als dit lukt, wil ik door naar VWO.” Hajar zit ook op de Visser ’t Hooft, maar dan in Leiderdorp. Welke vakken zij leuk vindt, verschilt per hoofdstuk. “Ik vind Spaans heel leuk, maar ik ben nu ook bezig met ‘Verhaal me maar’. Daarvoor moet ik voor de Kerstvakantie vijf verhalen schrijven. Ik heb er al drie geschreven, een over een portret, een kasteel in de mist en een over een verkeerd vriendje.” Ze gaat altijd met veel plezier naar de Wegwijsklas. Wiskunde en economie vindt ze lastig. “Maar gelukkig kan meester Thomas me daarbij helpen. Hij helpt me ook om goed te leren plannen.”
Daarna keren Soulaiman en Hajar zich om en richten hun aandacht weer vol op de boeken en schriften. Ze zijn per slot van rekening niet naar de Wegwijsklas gekomen om de hele middag te zitten praten!