Regionaal leer-werktraject WVO blijkt schot in de roos:

Direct aan de slag én leren in de ouderenzorg
Met het leer-werktraject WVO (Waardevol Vernieuwend Onderwijs) werken een aantal ouderenzorgorganisaties uit de regio samen om meer mensen op te leiden binnen de ouderenzorg. De succesvolle samenwerking tussen de zorgorganisaties met deze combinatie van onderwijs en werken krijgt nu uitbreiding. Zo kunnen nog meer zorgmedewerkers hiervan profiteren.                

Dit is hard nodig omdat de vraag naar goed opgeleide zorgmedewerkers in een krappe arbeidsmarkt stijgt. Wat WVO bijzonder maakt is dat iedereen direct werken en leren in de praktijk combineert. De onderwijsvorm is bovendien speciaal gericht op ouderenzorg (VVT) waardoor al tijdens de opleiding de ouderen en naasten centraal gesteld worden. De opleiding is bestemd voor een brede doelgroep van zorgstudenten, waaronder zij-instromers en doorstromers. WVO biedt ook ervaren medewerkers de kans om een diploma in het vak te behalen op mbo niveau 2,3,4 en HBO niveau. Bij WVO staat de relatie tussen mensen voorop, eigen regie is erg belangrijk en ook de zelfstandigheid van de studenten zelf. Het onderwijs combineert diverse lesvormen, van klassikaal, tot digitaal onderwijs (bijvoorbeeld met VR brillen) en werkplekleren.

Nu zijn naast ActiVite en DSV als ouderenzorgorganisaties ook WIJdezorg en Libertas Leiden als nieuwe partners bij WVO aangesloten. In de Regiovisie voor de toekomst van de ouderenzorg van de verenigde VVT-organisaties in Zuid Holland Noord Avant wordt WVO genoemd als één van de succesvolle oplossingen voor de uitdagingen van de ouderenzorg in de toekomst. Ook Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid en opleidingsinstituten mbo Rijnland en Hogeschool Windesheim zijn aangesloten bij de samenwerking. Samen slaan zij de handen ineen om zo te zorgen voor meer goed opgeleide zorgmedewerkers. Met een dubbele aanpak van werven van nieuwe zorgmedewerkers naast doorgroei en doorstroming van zorgmedewerkers binnen het vak.

Instromen en doorgroeien
WVO leverde sinds 2018 al enige honderden nieuwe gediplomeerde studenten af, die ook direct aan de slag gingen in de praktijk bij de zorgorganisaties. Een deel van de WVO-studenten legde daarna  nog een extra traject af met vervolgopleidingen binnen de ouderenzorg. Zo behouden de organisaties met WVO meer zorgmedewerkers door ontwikkelkansen te bieden. In de praktijk blijkt dit goed te werken. Annemijn van Hemel, bestuurder bij ActiVite: “Door studenten van verschillende zorgorganisaties bij elkaar te brengen, in leren en ontwikkelen, ontstaat er een waardevolle uitwisseling van ervaring, kennis en inzichten.” De samenwerking binnen WVO betekent dat de ouderenzorgorganisaties gezamenlijk nieuwe studenten voor de opleidingen werven, een gevarieerd onderwijspakket op maat en direct in de praktijk aanbieden in samenwerking met de onderwijspartners.

Samen meer resultaat
Met uitbreiding van WVO met Libertas Leiden en WIJdezorg heeft WVO nog meer slagkracht gekregen. Bestuurder Benjamin Martens van Libertas Leiden is blij met de samenwerking: “Ik ben enthousiast over het concept WVO en de manier waarop we dit als regionale VVT instellingen met elkaar vormgeven”. Het is volgens de samenwerkingspartners veel effectiever om met elkaar samen te werken en nieuwe medewerkers op te leiden in deze krappe arbeidsmarkt, in plaats van elkaar te  beconcurreren.

Ook Marian van Roosmalen, bestuurder van nieuwe samenwerkingspartner WIJdezorg, ziet de samenwerking voor WVO als een belangrijke toevoeging: “Wij geloven in een gedegen regionale aanpak en samenwerking voor ouderenvoorzieningen en -zorg voor de toekomst. Of het nu gaat om innovatie, nachtzorg of het beleven van een fijne dag: alleen samen krijgen we dat voor elkaar. Dat geldt zeker ook voor het opleiden van medewerkers. Samen kunnen we beter nieuwe medewerkers aan trekken. En medewerkers ontwikkelingskansen en voldoende uitdagingen bieden.

Daarnaast is het unieke van WVO dat medewerkers hun eigen tempo en leerlijnen kunnen volgen, die volledig aansluiten bij de praktijk. Het biedt namelijk casus-gedreven onderwijs. Dit is – naast de reguliere opleidingen – een manier van opleiden en leren die bij veel (toekomstige) medewerkers past én een meerwaarde levert.”

Vertrouwen
Het onderwijstraject biedt zorgmedewerkers ook kansen om door te groeien in hun vak of verder te specialiseren. Want de ouderenzorg van de toekomst zal meer vragen van vakkennis van de medewerkers. Om die toekomst met vertrouwen tegemoet te zien, is het nodig om duidelijke keuzes te maken, ook voor de arbeidsmarkt en het onderwijs. Bestuurder van DSV en voorzitter van het bestuur van WVO Jan de Vries: “Om knelpunten van de toekomst op te lossen, is nieuw leiderschap nodig. Maak met elkaar een stip aan de horizon, zoals wij deden met de regiovisie. Durf los te laten en te vertrouwen op de kwaliteit van de ander. En durf te doen, desnoods door heel klein te beginnen. Ik denk dat wij in de ouderzorg aan de vooravond staan van nog veel meer mooie succesvolle samenwerkingen. Het smaakt nu al naar meer. De aansluiting van Libertas en WIJdezorg is een bewijs dat wij op de goede weg zijn. Onderweg groeit het vertrouwen en zullen anderen aansluiten of zullen er nieuwe projecten ontstaan”.